Bankafschriften bewaren: wat bijna niemand weet
Moet ik mijn bankafschriften bewaren? Zo ja, hoe lang? En hoe zit dat eigenlijk met digitale bankafschriften? Op deze veelgestelde vragen geeft De HuishoudCoach je graag antwoord én ze vertelt je iets wat bijna niemand weet!
Bankafschriften bewaren
Als particulier ben je wettelijk niet verplicht om je bankafschriften te bewaren, maar je doet er wel verstandig aan ze toch vijf jaar lang te archiveren. De Belastingdienst mag namelijk tot vijf jaar terug belastingen navorderen. Bij onduidelijkheid daarover is het erg handig wanneer je jouw bankafschriften gewoon kunt overleggen.N.B. Heb je een bedrijf? Dan ben je wél wettelijk een deugdelijke administratie te voeren en o.a. je bankafschriften voor een periode van zeven jaar te bewaren!Digitale bankafschriften bewaren: wat bijna niemand weet...
Ook digitale bankafschriften bewaren voor een periode van vijf jaar is slim. Daarbij moet je wel op de volgende twee zaken letten, waarvan de eerste hoogstwaarschijnlijk nieuw voor je is:- Digitaal ontvangen bankafschriften moet je verplicht digitaal bewaren. Met andere woorden: krijg je jouw bankafschriften digitaal, dan mag je ze natuurlijk printen en in je papieren archief bewaren, maar... je moet ze ook digitaal kunnen overleggen, wanneer de Belastingdienst je daarom vraagt!
- Bij de meeste banken zijn digitale afschriften maar een beperkte tijd online te raadplegen en downloaden; 15 maanden is daarbij een gangbare periode. Dat betekent dus dat je digitale bankafschriften tijdig moet opvragen en thuis digitaal moet opslaan.