Bewaartermijn administratie - Hoe lang moet je administratie bewaren?
Een van de vragen die ons als HuishoudCoach het vaakst gesteld wordt is: wat is de bewaartermijn administratie? Met andere woorden, hoe lang moet je alle papieren en documenten, die je archief bevolken, eigenlijk bewaren?Het antwoord op die vraag is gelukkig minder ingewikkeld dan je in eerste instantie misschien zou denken. Sla onderstaande checklist er maar eens op na. Al lezende zul je zien dat het meeste eigenlijk voor zich spreekt. Twijfel je toch, dan heb je vanaf nu je leidraad gevonden:
Bewaartermijn administratie
Je leven lang
- Notariële stukken (bijv. testamenten, akten)
- Diploma’s, certificaten en getuigschriften
- Arbeidscontracten
- Inentingspapieren
- Jaaropgaven en -overzichten
- Medische documenten
- Trouwboekje
- Adoptie- of echtscheidingspapieren
5 jaar (particulieren)
- Belastingpapieren (zie checklist belastingaangifte doen)
- Salarisstroken
- Bank- en giroafschriften
7 jaar (ondernemers)
- Grootboek
- Debiteuren- en crediteurenadministratie
- In- en verkoopadministratie
- Loonadministratie
- Voorraadadministratie
Tot het verstrijken van de geldigheidsdatum of ontvangst van een vervangend exemplaar
- Verzekeringspolissen
- Lidmaatschapsbewijzen
- Pensioenoverzichten
- Garantiebewijzen
- Servicecontracten
- Catalogi
- Roosters
- Wegenkaarten en plattegronden