Samen het huishouden doen ... hoe doe je dat?
Zou je graag samen met je lief en/of kinderen het huishouden willen doen? Liefst zonder ruzie? Maar moest je na het doen van deze huishoudtest concluderen dat de huishoudelijke taken nogal oneerlijk zijn verdeeld bij jou thuis? Of krijgen jullie steevast mot als er gepoetst moet worden? Met de volgende tips stel je in een handomdraai een goed schoonmaakschema op, dat voor iedereen werkt.
1. Stel in goed overleg vast wat jullie absolute ‘huishoudminumum’ is
Voor de meeste mensen is ‘het huishouden’ een grote, onoverzichtelijk brij van taken waaraan geen einde komt en waarover je dagelijks kunt bakkeleien. Maak korte metten met steeds terugkerende ergernissen en ruzies. Bepaal gezamenlijk welke taken jullie wekelijks minimaal moeten klaren, wil het huishouden redelijk lopen. Gebruik dit absolute minimum als startpunt voor het maken van een taakverdeling. En beschouw alle overige taken als de spreekwoordelijke kers die je op de huishoudelijke taart kunt drukken, wanneer je eens wat tijd en energie over hebt.
2. Verdeel taken op basis van concrete voorkeuren in plaats van abstracte principes
In een poging de taakverdeling zo eerlijk mogelijk te maken, ben je misschien geneigd taken zoveel mogelijk te laten rouleren. In theorie is dit nastrevenswaardig, maar in de praktijk werkt het vaak niet. Maak liever zoveel mogelijk gebruik van elkaars voorkeuren en afkeuren, als je een vaste taakverdeling maakt. Doe jij liever was- en strijkwerk en haat je boodschappen doen? Terwijl je partner liever de supermarkt onveilig maakt en de vuilniszak verwisselt? Doe daar allebei je voordeel mee en verdeel de huishoudelijke taken dienovereenkomstig. O ja, en vergeet niet om ook je kinderen behapbare taken toe te bedelen. Ze kunnen veel meer dan je denkt :-).
3. Maak met 1 simpele regel een einde aan alle discussies!
Al heb je nog zo’n goede taakverdeling, op sommige dagen kunnen onverwachte zaken roet in het eten gooien. Om te voorkomen dat het ene gezinslid zich op zulke momenten in het zweet werkt, terwijl de anderen al lekker op de bank liggen, kun je één simpele regel instellen. ‘Werkt er ten bate van allen nog iemand, dan rust er niemand’. Kortom, is iemand nog aan het buffelen, thuis op op het werk, dan springt de rest bij.
4. Ga gezamenlijk aan de slag op een vast moment in de week…
Wanneer je de hele week druk bent, kun je grotere huishoudelijke klussen het beste op een vast dagdeel in de week uitvoeren, bijvoorbeeld zaterdagochtend. Zet met z’n allen de schouders eronder en probeer jullie ‘huishoudminimum’ in 2 uur af te handelen. Muziekje aan en gaan! Deel het werk trouwens zoveel mogelijk per klus in plaats van ruimte in. Terwijl de één het hele huis stofzuigt, poetst een ander alle wastafels en neemt een derde alle stof af. Zo kun je veel efficiënter werken, is ieders bijdrage duidelijk zichtbaar en wordt het huishouden écht een gezamenlijke onderneming.
5. … en strijk daarna meteen samen de welverdiende beloning op
Is het stof gezogen, het gasfornuis gepoetst, de was in de droger gestopt, het sanitair geschrobd en zijn de boodschappen gedaan? Dan kan het weekend beginnen en is iedereen vrij om te genieten van de welverdiende rust! Stel eventueel vooraf een leuk gezinsuitje in het vooruitzicht, wanneer ook alle kinderen hun deel naar behoren hebben vervuld.