arrow_drop_up arrow_drop_down
Bewaartermijn administratie - Hoe lang moet je administratie bewaren?
7 september 2016 

Bewaartermijn administratie - Hoe lang moet je administratie bewaren?

Een van de vragen die ons als HuishoudCoach het vaakst gesteld wordt is: wat is de bewaartermijn administratie? Met andere woorden, hoe lang moet je alle papieren en documenten, die je archief bevolken, eigenlijk bewaren? Het antwoord op die vraag is gelukkig minder ingewikkeld dan je in eerste instantie misschien zou denken. Sla onderstaande checklist er maar eens op na. Al lezende zul je zien dat het meeste eigenlijk voor zich spreekt. Twijfel je toch, dan heb je vanaf nu je leidraad gevonden:

Bewaartermijn administratie

Je leven lang

  • Notariële stukken (bijv. testamenten, akten)
  • Diploma’s, certificaten en getuigschriften
  • Arbeidscontracten
  • Inentingspapieren
  • Jaaropgaven en -overzichten
  • Medische documenten
  • Trouwboekje
  • Adoptie- of echtscheidingspapieren

5 jaar (particulieren)

7 jaar (ondernemers)

  • Grootboek
  • Debiteuren- en crediteurenadministratie
  • In- en verkoopadministratie
  • Loonadministratie
  • Voorraadadministratie
N.B. papieren m.b.t. onroerende goederen moet je minimaal 10 jaar bewaren!

Tot het verstrijken van de geldigheidsdatum of ontvangst van een vervangend exemplaar

  • Verzekeringspolissen
  • Lidmaatschapsbewijzen
  • Pensioenoverzichten
  • Garantiebewijzen
  • Servicecontracten
  • Catalogi
  • Roosters
  • Wegenkaarten en plattegronden

Extra tips met betrekking tot de bewaartermijn administratie

Schoon schip

Loop aan de hand van deze checklist je hele bewaararchief één keer goed door en bekijk welke papieren mogen blijven en welk weg kunnen. De paperassen die weg kunnen, verwijder je meteen vakkundig uit je hangmappen en gooi je in de papierbak of haal je door de papierversnipperaar. Want hoe minder papier je archief hoeft te torsen, hoe toegankelijker het is!

Bewijs het een ander, informeer jezelf

Bewaar alleen papieren die een bewijsfunctie hebben of informatie bevatten, die je niet zo makkelijk elders kunt opvragen. Van alle overige paperassen kun je met een gerust hart afscheid nemen. De polisvoorwaarden van je ziektekostenverzekering zijn hiervan een goed voorbeeld. Want mocht je die nodig hebben, dan is één telefoontje naar je verzekeraar voldoende om een gloednieuw exemplaar per post te ontvangen. Of je zoekt ze gewoon via het internet op. Dus... weg met dat 50 pagina's tellende stuk dat doorgaans alleen maar stof ligt te happen!

Levend archief

Hevel afgehandelde paperassen maandelijks over naar je bewaararchief, nadat je ze nog even op hun 'minimale bewaartermijn' hebt bekeken. En vergeet natuurlijk ook de jaarlijkse opschoonbeurt van je bewaararchief niet. Plan die nu alvast in je agenda in, zodat je wat dit betreft nooit meer achter de feiten aan zult hollen.
Over de schrijver
Professional organizer Els Jacobs van De HuishoudCoach is schrijver van boeken over opruimen, administreren, plannen en huishouden, waaronder de bestseller 'Het No Nonsense Opruimboek'. Sinds 2010 leidt ze via de Opleiding Professional Organizer voor Particulieren en de Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt nieuwe organizers op. En natuurlijk coacht ze ook zelf anderen nog steeds met veel plezier naar een opgeruimd leven!
Reactie plaatsen

Nooit meer onze tips missen?

Abonneer je gratis op De HuishoudCoach Nieuwsbrief, die 10 x per jaar bij 20.000+ mensen in de inbox valt. 

Dan ontvang ook jij voortaan vanzelf onze nieuwste tips, boekrecensies, Mail & Win acties en meer.