Elementaire gewoontes - James Clear

Slechte gewoontes afzweren of goede gewoontes aanleren mislukt vaker dan ons lief is. Gelukkig heeft James Clear – schrijver van het pas verschenen boek Elementaire gewoontes – goed nieuws. ‘Als je het lastig vindt om je gewoontes te veranderen, ligt dat niet aan jou! Het probleem is het systeem dat je gebruikt. Slechte gewoontes blijf je niet herhalen omdat jij niet wil veranderen, maar omdat je de verkeerde methode gebruikt.’

Je hoeft volgens James Clear dus alleen maar de bewezen effectieve aanpak te ontdekken en toe te passen om wél succes te boeken! Of je nu wil gaan sporten, studeren of opruimen of juist wil stoppen met roken, snoepen of nagelbijten. Dat klinkt ons als muziek in de oren, en dus besluiten we Elementaire gewoontes te lezen, ondanks de weinig aanlokkelijke titel en het saaie omslag van dit boek (zie afbeelding onderaan deze blog)…

Overgeleverd

Deze bewezen effectieve aanpak bestaat uit 4 pijlers. Om goede gewoontes te creëren moet je deze zichtbaar, aantrekkelijk, makkelijk en bevredigend maken. Dat zorgt er namelijk voor dat je niet langer bent ‘overgeleverd’ aan jouw wilskracht, motivatie of doorzettingsvermogen voor het welslagen van je voornemen dingen voortaan anders aan te pakken. Want volgens Clear is wilskracht weliswaar een handige bondgenoot op de korte termijn, maar een onbetrouwbare vriend op de lange termijn. Op je tanden bijten en doorgaan hou je als mens nou eenmaal niet eindeloos vol…

Paperclip-strategie

Clear bespreekt deze 4 pijlers uitgebreid aan de hand van opmerkelijke nieuwsberichten, persoonlijke anekdotes en wetenschappelijk ontdekkingen. Maar belangrijker is dat hij concrete handvatten geeft om zijn verhelderende inzichten in de praktijk van je alledaagse leven optimaal te benutten.

Zo licht Clear de ‘paperclip-strategie’ toe, waarmee je tastbaar bewijs kan verzamelen voor je vooruitgang. De werking hiervan is simpel. Stel dat je elke dag 10 push-ups wil doen. Zet dan op zondagavond twee potten op het aanrecht, waarvan je er één vult met 70 paperclips. Hevel op maandag na het doen van de eerste 10 push-ups van de week 10 paperclips over naar de lege pot. Doe hetzelfde op dinsdag, enzovoort, totdat je op zondag de 70e paperclip kan verplaatsen.

Dit bijhouden van je nieuwe gewoonte werkt heel motiverend en zorgt ervoor dat je deze gewoonte makkelijker volhoudt, ook op dagen dat het je wat moeilijker valt. Je hebt tenslotte tastbaar bewijs dat het je al vaker is gelukt, dus waarom zou je het er die ene dag bij laten zitten?

Mild en menselijk

Verfrissend van het boek Elementaire gewoontes is vooral de milde en menselijke benadering van James Clear. Hij is er niet op uit om je te laten zweten, afzien en lijden om je doel te bereiken. Integendeel: hij zoekt onvermoeibaar naar manieren om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door je omgeving aan te passen, zodat jij niet anders kan dan slagen in jouw nieuwe voornemen.

Daarbij gaat hij steeds voor simpele oplossingen. Wil je bijvoorbeeld vaker gitaar spelen? Zet je gitaarstandaard met gitaar dan midden in de woonkamer. Wil je vaker bedankbriefjes sturen? Leg een stapeltje kaarten met gefrankeerde enveloppen op je bureau. Hierdoor verminder je de ‘wrijving’ die je moet overwinnen om het juiste te doen en word je steeds vanzelf getriggert om in actie te komen door de duidelijke ‘aanwijzing’ in jouw leefomgeving.

Beste besluit

Dus neem de alles behalve aantrekkelijke titel en omslag van het boek gewoon voor lief. Zorg dat je een exemplaar van dit boek krijgt en maak meteen een begin met het toepassen van James Clear’s wijze lessen in je eigen leven. Het zou zomaar eens jouw beste besluit in jaren kunnen zijn!

Alle informatie over ‘Elementaire gewoontes’ op een rij

Elementaire gewoontes. Een makkelijke en bewezen manier om goede gewoontes te creëren en te breken met slechte gewoontes | James Clear | 2019 | 320 pagina’s | Uitgeverij Lev.

Bestellen bij Bol.com

Over de schrijver
Professional organizer Els Jacobs van De HuishoudCoach is schrijver van boeken over opruimen, administreren, plannen en huishouden, waaronder de bestseller 'Organiseer je leven'. Daarnaast leidt ze al ruim 15 jaar nieuwe organizers op via de Opleiding Professional Organizer voor Particulieren en de Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt (zowel op locatie als online). En natuurlijk coacht ze ook zelf anderen nog steeds naar opgeruimder leven en effectiever werken.

Nooit meer de beste tips missen?

Abonneer je gratis op De HuishoudCoach Nieuwsbrief, die 10 x per jaar bij 20.000+ mensen in de inbox valt.

Dan ontvang ook jij voortaan vanzelf onze nieuwste tips, boekrecensies, Mail & Win acties en meer.