arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat verdient een professional organizer?

De meeste professional organizers in Nederland en België hebben een eenmansbedrijf en werken dus als ZZP'er. Dat betekent dat zij niet in dienst zijn en dus geen salaris ontvangen, maar zelf voor hun inkomsten zorgen. Toch is het wel het een en ander te zeggen over wat een professional organizer verdient.

Inkomsten van een professional organizer

De inkomsten van een professional organizer kunnen uit verschillende bronnen komen:

  • hands on organizing bij klanten thuis of op kantoor
  • geven van trainingen en workshops
  • verkopen van boeken, ebooks, kalenders, agenda's en andere producten
  • geven van online coaching

De tarieven van zelfstandig organizers lopen nogal uiteen. Gemiddeld vraagt een professional organizer op de particuliere markt ongeveer € 55 per uur exclusief 21% BTW. Werkt een professional organizer als 'onderaannemer' met cliënten met een PGB of WMO-indicatie dan liggen deze uurbedragen lager. Een professional organizer op de zakelijke markt vraagt gemiddeld €95 per uur exclusief 21% BTW. Beginnende organizers zitten met €45 resp. €75 per uur doorgaans enigszins onder bovengenoemde gemiddelden; zeer ervaren organizers zitten er met €65 respectievelijk €120 per uur ruim boven.

Uitgaven van een professional organizer

Naast inkomsten heb je als professional organizer ook met de nodige uitgaven te maken. Je kan hierbij o.a. denken aan kosten voor:

  • website en domeinnaam
  • huisstijl
  • kantoorinrichting, zoals meubels, hardware en software
  • reiskosten
  • organizing materialen
  • persoonlijke ontwikkeling

Wanneer je als ZZP'er heel scherp op je uitgaven let, zal je ongeveer 10-20% van je inkomsten kwijt zijn aan bovenstaande posten.

Belastingen

Naast bovenstaande vaste en variabele kosten, moet je als ondernemer uiteraard belasting betalen:

  • BTW: als ondernemer moet je regelmatig BTW-aangifte doen. Je geeft in je aangifte aan hoeveel BTW je aan jouw klanten hebt berekend en hoeveel BTW je zelf over aankopen voor je bedrijf hebt betaald. Het verschil daartussen moet je afdragen of krijg je terug.
  • Inkomstenbelasting: als ondernemer betaal je inkomstenbelasting over jouw persoonlijke inkomen dat overblijft nadat je aftrekposten hebt verrekend en heffingskortingen hebt doorgevoerd. De hoogte van deze inkomstenbelasting neemt toe als je meer winst maakt,
  • ZWV: als ondernemer betaal je ook de wettelijke bijdrage zorgverzekeringswet, die je in de beginperiode tegelijkertijd met de aanslag voor de inkomstenbelasting krijgt. Groeit je bedrijf flink, dan krijg je deze aanslag voortaan aan het begin van elk nieuw kalenderjaar.

Een rekensom

Misschien duizelt het je nu en denk je: hoe kan ik snel berekenen wat een professional organizer verdient? We geven daarom een kleine rekensom ter verduidelijking. Stel je vraagt als organizer een uurtarief van €50 exclusief BTW. Je werkt parttime en maakt 10 declarabele uren per week. Je inkomsten excl. BTW zijn dan €500 per week. Ongeveer 20% daarvan ben je kwijt aan vaste en variabele kosten: 20% van € 500 = €100. Je houdt dus €400 over, maar hierover ben je nog inkomstenbelasting verschuldigd. 

Hoeveel inkomstenbelasting je uiteindelijk betaalt is niet zo makkelijk te zeggen, omdat dit van een aantal factoren afhankelijk is. Maar aangezien je je beter arm dan rijk kan rekenen gaan we voor het gemak uit van een gemiddelde van 40%, wat in dit voorbeeld neerkomt op €160. Dat betekent dat er onder de streep €240 overblijft. Werk je 4,2 weken per maand, dan verdien je in deze rekensom dus €1092 netto bij 10 declarabele uren per week, wat neerkomt op 2 werkdagen per week. 

Uiteraard kan dit maandbedrag (veel) hoger uitvallen wanneer je meer dagen per week gaat werken, je tarief verhoogt en je ook trainingen en workshops gaat aanbieden of producten verkoopt, die jouw doelgroep helpen beter georganiseerd door het leven te gaan.

Zelf berekenen wat je als professional organizer verdient?

Op de website van de KNAB vind je een handige rekentool.