Een gemiddeld huishouden ontvangt jaarlijks zo’n 1800 reclamefolders in de brievenbus. Tel daar de reclame-uitingen via televisie, internet, billboards en uithangborden bij op en je snapt opeens waarom je zo vaak in de valkuil van de verleiding stapt.
Reclamefolders: 4 tips om er slimmer mee om te gaan
Met de volgende tips bewerkstellig je dat reclamefolders niet langer zozeer de reclamemakers als wel JOU ten goede komen!
1. Bekijk aanbiedingen voortaan online
Eén van de grote voordelen van Internet is dat allerlei eens zo slecht toegankelijke informatie plots wordt ontsloten. Aanbiedingen zijn hiervan een goed voorbeeld, hoewel je brievenbus nog steeds wordt gebombardeerd met folders. Plak daarom een Ja-Nee sticker op je brievenbus en stap over op digitaal folders bekijken op bijvoorbeeld Voordeelmuis. Of download een app als Alle folders of Reclamefolder.
Groot voordeel hiervan is dat je veel minder oud papier hoeft weg te werken, en bovendien niet in de verleiding komt om bij allerlei winkels te gaan shoppen waar je anders niet zou komen. Dat komt het milieu, jouw portemonnee en de opgeruimde staat van je huis alleen maar ten goede!
2. Koop alleen artikelen in de reclame die je normaal ook gebruikt
Het grootste probleem met reclame is dat ze ons als argeloze consument in de verleiding brengen artikelen aan te schaffen, die we eigenlijk helemaal niet nodig hebben of gebruiken.
De remedie hiertegen is heel simpel: koop alleen afgeprijsde producten die in je normale gebruikspatroon passen, dus je favoriete tandpasta, het wasmiddel van je voorkeur, etc. Enne… leg alleen voorrraden van langhoudbare artikelen aan, anders wordt goedkoop al snel duurkoop!
3. Leg een speciale reclame-boodschappenlijst aan
Maak een einde aan het uitknippen of uitprinten van interessante reclame-artikelen, die vervolgens nog weken, maanden of jaren als losse knipsels door je woonkamer zwerven.
Maak liever elke week een speciaal reclame-boodschappenlijstje (naast je standaard boodschappenlijst), waarop je noteert welke voor jou nuttige artikelen waar hoeveel kosten in de reclame. En neem dat lijstje mee als je boodschappen gaat doen. Kun je meteen checken of die zogenaamde reclame wel een echte aanbieding betreft.
4. Kijk altijd wat een product per eenheid kost
Winkeliers weten dat de gemiddelde Nederlander en Vlaming gek is op aanbiedingen. Zodra we een bordje ‘3 voor de prijs van 2 zien’, zijn we geneigd fluks 3 stuks in ons boodschappenwagentje te stoppen. Het is tenslotte in de reclame?! Of misschien toch niet?
Wen jezelf aan altijd te bekijken wat het product eigenlijk per eenheid kost (bijv. stuk of kilo), want je zult de eerste niet zijn die drie producten tegen een gemiddeld hogere prijs dan normaal aanschaft!