Je thuisadministratie onder controle krijgen en houden is best simpel, tenminste… als je het aandurft om het papieren tijdperk achter je te laten. Met een paar digitale kunstgrepen kun je namelijk flink besparen op de hoeveelheid papier, stress, ergernis en tijd, die onlosmakelijk met je thuisadministratie verbonden lijken te zijn!
Je thuisadministratie op de rit: 5 tips
1. Betaal zoveel mogelijk per automatische incasso
Waarom zou je elke maand of elk kwartaal een aantal betalingsopdrachten invoeren of acceptgiro’s uitschrijven, als er computersystemen zijn uitgevonden die jou dat werk uit handen nemen? Lekker makkelijk en vaak nog goedkoper ook!
2. Stap over op internetbankieren
Regel je bankzaken voortaan via Internet, en doe vooral je voordeel met de optie ‘adresboek’, waarin je bankgegevens van derden kunt opslaan, en van de optie ‘bij- en afschrijvingen op naam, rekeningnummer of bedrag zoeken’. Heel handig voor als je niet meer weet of je iets al hebt betaald!
3. Laat rekeningen van behandelaars rechtstreeks door je ziektenkostenverzekeraar betalen
Maak gebruik van de mogelijkheid om rekeningen van je huisarts, apotheek, tandarts en dergelijke direct door je verzekeraar te laten betalen. Daardoor hoef je namelijk die torenhoge bedragen niet zelf voor te schieten en geen tijdrovende declaratieformulieren in te vullen.
4. Regel een DigiD
Heb je recht op toeslagen, wil je graag electronisch belastingaangifte doen of voortaan tijd besparen op wachttijden in bijv. het gemeentehuis, vraag een DigiD aan (digitale identiteit). Daarmee kun je vanachter je computer allerlei zaken met de overheid snel afhandelen.
5. Zet verjaardagen en vervaldata van abonnementen in je digitale agenda
Heb je een digitale agenda op je mobiel, tablet of computer? Voer eenmalig steeds terugkerende ‘evenementen’ als verjaardagen, verplichte vrije dagen en vervaldata van abonnementen (plus bijbehorend klantennummer) in, en laat je desgewenst automatisch tijdig ‘alarmeren’ als het evenement bijna plaatsvindt.