arrow_drop_up arrow_drop_down
9 februari 2012 
in Tips

Je thuisadministratie op de automatische piloot

Je thuisadministratie onder controle krijgen en houden is best simpel, tenminste… als je het aandurft om het papieren tijdperk achter je te laten. Met een paar digitale kunstgrepen kun je namelijk flink besparen op de hoeveelheid papier, stress, ergernis en tijd, die onlosmakelijk met je thuisadministratie verbonden lijken te zijn!

Je thuisadministratie op de rit: 5 tips

1. Betaal zoveel mogelijk per automatische incasso

Waarom zou je elke maand of elk kwartaal een aantal betalingsopdrachten invoeren of acceptgiro’s uitschrijven, als er computersystemen zijn uitgevonden die jou dat werk uit handen nemen? Lekker makkelijk en vaak nog goedkoper ook!

2. Stap over op internetbankieren

Regel je bankzaken voortaan via Internet, en doe vooral je voordeel met de optie ‘adresboek’, waarin je bankgegevens van derden kunt opslaan, en van de optie ‘bij- en afschrijvingen op naam, rekeningnummer of bedrag zoeken’. Heel handig voor als je niet meer weet of je iets al hebt betaald!

3. Laat rekeningen van behandelaars rechtstreeks door je ziektenkostenverzekeraar betalen

Maak gebruik van de mogelijkheid om rekeningen van je huisarts, apotheek, tandarts en dergelijke direct door je verzekeraar te laten betalen. Daardoor hoef je namelijk die torenhoge bedragen niet zelf voor te schieten en geen tijdrovende declaratieformulieren in te vullen.

4. Regel een DigiD

Heb je recht op toeslagen, wil je graag electronisch belastingaangifte doen of voortaan tijd besparen op wachttijden in bijv. het gemeentehuis, vraag een DigiD aan (digitale identiteit). Daarmee kun je vanachter je computer allerlei zaken met de overheid snel afhandelen.

5. Zet verjaardagen en vervaldata van abonnementen in je digitale agenda

Heb je een digitale agenda op je mobiel, tablet of computer? Voer eenmalig steeds terugkerende ‘evenementen’ als verjaardagen, verplichte vrije dagen en vervaldata van abonnementen (plus bijbehorend klantennummer) in, en laat je desgewenst automatisch tijdig ‘alarmeren’ als het evenement bijna plaatsvindt.

Over de schrijver
Professional organizer Els Jacobs van De HuishoudCoach is schrijver van boeken over opruimen, administreren, plannen en huishouden, waaronder de bestseller 'Het No Nonsense Opruimboek'. Sinds 2010 leidt ze via de Opleiding Professional Organizer voor Particulieren en de Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt nieuwe organizers op. En natuurlijk coacht ze ook zelf anderen nog steeds met veel plezier naar een opgeruimd leven!
Reactie plaatsen

Nooit meer onze tips missen?

Abonneer je gratis op De HuishoudCoach Nieuwsbrief, die 10 x per jaar bij 20.000+ mensen in de inbox valt. 

Dan ontvang ook jij voortaan vanzelf onze nieuwste tips, boekrecensies, Mail & Win acties en meer.