Opleiding

Professional Organizer

voor Particulieren


Professional organizer, huishoudcoach of opruimcoach is een afwisselend, nuttig en uitdagend beroep!

 Wil jij ook graag organizer worden?


Al sinds 2010 verzorgt De HuishoudCoach® 4 keer per jaar de Opleiding Professional Organizer voor Particulieren (OPOP). 

In deze opleiding leert De HuishoudCoach® je alles wat je moet weten om jouw toekomstige cliënten op een positieve en effectieve manier thuis naar meer rust en ruimte te begeleiden.

Wanneer is de Opleiding Professional Organizer iets voor jou?

Onze Opleiding tot Organizer voor Particulieren is geschikt voor jou, als je:


  1. weinig tot geen ervaring hebt als organizer en wil leren hoe je jouw cliënten in de praktijk succesvol begeleidt
  2. al enige tijd actief bent als organizer, maar tegen de grenzen van jouw methodische kunnen aanloopt.
  3. een geboren organizer bent, maar moeite hebt om voor jou vanzelfsprekende kennis op anderen over te dragen.
  4. als (aankomende) organizer wil leren eventuele weerstand van cliënten om te buigen in veranderingsbereidheid.
  5. niet weet hoe je jouw doelgroep op een vriendelijke manier kunt benaderen met jouw aanbod, zodat je met jouw kersverse organizingbedrijf een vliegende start kan maken met het werven van klanten.
  6. je afvraagt wat er allemaal komt kijken bij het starten van een eigen bedrijf

Doel van de inspirerende Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren is:

  • je inzicht te geven in de problematiek van ‘oceanische’ huishoudens
  • je inzicht te geven in de achtergronden, doelstellingen, uitgangspunten en dilemma’s van professional organizing voor particulieren
  • je praktische werkmethoden te leren, waarmee je samen met cliënten de chaos succesvol aanpakt
  • je te trainen in doelgerichte communicatietechnieken, waarmee je bereikt dat jouw cliënten gemotiveerd raken
  • je op laagdrempelige wijze onontbeerlijke werkervaring als organizer te laten opdoen
  • je inzicht te geven in de particuliere markt en kennis te laten maken met beproefde marketingmethoden.
  • je goed te informeren over hoe je een succesvolle start als Zzp'er maakt

Dit zeggen onze cursisten

Praktijkgerichte aanpak

'De praktijkgerichte aanpak, de vakkennis van de trainers, de beeldende en begrijpelijke praktijkvoorbeelden, leuke oefeningen en de ruimte om vragen te stellen maakten deze opleiding helemaal top. Al na de eerste cursusdag stuiterde ik van enthousiasme en inspiratie.'

Barbro

Zoveel meer dan kennis en vaardigheden

'De opleiding heeft me zoveel meer gebracht dan alleen kennis en vaardigheden om te kunnen starten als professional organizer; ik ben er ook van gegroeid als mens. 

Alles wat ik heb geleerd kan ik ook toepassen in mijn huidige werk en privéleven. Mijn cijfer? Een 10!'

Veronica 

Heel hoge kwaliteit

De Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren is van heel hoge kwaliteit, dus ik heb echt goede waar voor mijn geld gekregen.

De grote hoeveelheid nuttige en direct bruikbare tips en toegankelijkheid en betrokkenheid van de docenten zijn fantastisch.'


Vragen 100% beantwoord

'De opleiding was enorm leerzaam. Al mijn vragen over 'Hoe organiseer ik bij klanten' zijn 100% beantwoord.

De eenvoudige werkmethoden en nieuwe, bruikbare inzichten in communicatie en marketing hebben me het vertrouwen gegeven dat ik zo aan de slag kan.'

Annemiek

Plezier en energie spatten ervan af!

'Ik heb genoten van de opleiding: het plezier en de energie spatten er van af! De cursuslocatie was zeer goed verzorgd, de communicatie met ons als cursisten heel attent en alle docenten zijn erg open, toegankelijk en meedenkend. Maar bovenal voel ik me goed uitgerust om van start te gaan als professional organizer.'

Goede afwisseling theorie en praktijk

'De Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren was in alle opzichten boven verwachting: de goede afwisseling tussen theorie en praktijk, de kundige, enthousiasmerende trainers, het fijne cursusboek dat ik komende jaren nog vaak als naslagwerk zal gebruiken en de sfeer in de groep. Enorm veel dank!'

Amanda

Prachtige gesprekstechnieken

'Ik vond vooral de zinvolle oefeningen prettig, die je laten ervaren hoe de technieken in de praktijk werken. 

De prachtige gesprekstechnieken hebben me erg geholpen om me het coachen eigen te maken en ik heb veel ideeen opgedaan over hoe mijn bedrijf te starten, mogelijke specialisaties en hoe ik mezelf in de markt kan zetten.'

Gelijkgestemdheid

'De opleiding heeft me positief verrast! Ontzettend leuk om alle ins and outs van professional organizing te leren. Er werden vele praktijkvoorbeelden gegeven en er was alle ruimte om vragen te stellen. Ook de sfeer en gelijkgestemdheid onder de cursisten vond ik leuk. Wat een fijn beroep!'

Persoonlijke aandacht

'Het programma was heel afwisselend en de inhoud degelijk en goed toepasbaar: ik vond het een fijne manier van leren, waarbij uitleg, oefeningen doen en persoonlijke aandacht hand in hand gingen. Het werken met de proefklanten gaf mij en mijn mede-cursisten het vertrouwen in de haalbaarheid om professional organizer te worden. En Els is een fijne, energieke docent: echt één van de leukste die ik ken en ik heb er al veel gehad!'

Een verademing

'De opleiding was erg motiverend en inspirerend, en dat er steeds ingezoomd werd op je sterke kanten vond ik echt een verademing. Daarnaast heb ik genoten van de theoretische en praktische deskundigheid van alle docenten. Ook was het heel fijn om met een proefklant te werken, zoveel tips en opmerkingen te krijgen en ook de verslagen van de anderen te lezen. Echt, ik kan niets bedenken ter verbetering.'

Johanna

Geen seconde spijt

'Ik heb ontzettend genoten van de opleiding en geen seconde spijt gehad van mijn keuze. De opleiding was heel opbouwend en positief: de verschillende modules waren doeltreffend en toepasbaar, de docenten erg leuk. En alles was goed georganiseerd: heldere mailwisseling vooraf, duidelijk cursusboek en MeetingPlaza is een prettige, centraal gelegen plek met heerlijke lunches.'

Vlot tempo

'Ik heb nog niet eerder meegemaakt dat bij een training of scholing alles zó goed geregeld was. In vlot tempo heb ik zoveel direct toepasbare, praktische dingen geleerd.

De praktijkopdracht tussen de lesdagen door was een leerzame ervaring, met daarop heel fijne respons van Els.' 

Martha

Programma, trainingslocatie en beoordeling van de OPOP

Opdracht 1.  Leerdoelen in kaart brengen


Cursusdag 1. De professional organizer, professional organizing en clientèle

  • Het beroep organizer en het vakgebied van professional organizing
  • Clientèle en problematiek, waaronder uitstelgedrag en verzameldwang
  • Het organizingtraject van A tot Z
  • Uitgangspunten van de werkmethodiek


Cursusdag 2. Productief samenwerken met cliënten via beproefde werkmethoden

  • Ruimtemanagement
  • Papiermanagement
  • Tijd- en huishoudmanagement


Opdracht 2.   Stage verrichten bij een proefklant


Cursusdag 3. Communiceren met cliënten tijdens werkafspraken en via marketing

  • Oplossingsgericht coachen van cliënten: luisteren, doorvragen, bijsturen en aansluiting houden
  • Succesvolle marketing en acquisitie op de particuliere markt: bereiken van en omgaan met onbekenden, potentiële klanten en klanten


Opdracht 3.   Elevatorpitch voorbereiden


Cursusdag 4. Motiveren van cliënten en presenteren van jezelf


  • Motiveren van cliënten
  • Concretiseren van complexe organizingtrajecten
  • Goed presenteren van je bedrijf
  • Uitreiking van het bewijs van deelname


Bonus. Eigen bedrijf starten

  • Motiveren van cliënten
  • Concretiseren van complexe organizingtrajecten



Trainingslocatie van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OPOP)


De opleiding vindt plaats in vergadercentrum Aristo Utrecht CS, dat bekend staat om zijn prettige ambiance en geweldige catering, waarbij rekening kan worden gehouden met jouw dieetwensen. 

Aristo is zowel per auto als openbaar vervoer uitstekend bereikbaar, ook voor minder-validen. Het ligt op een steenworp afstand van Utrecht CS (in Hoog Catharijne op 5 minuten loopafstand) en er is ruime parkeergelegenheid recht onder het vergadercentrum in P1 en P2 (op 2 minuten loopafstand) of in P5 (3 minuten loopafstand).



Beoordeling van de OPOP op Springest: 9,2


Op de onafhankelijke website van Springest.nl, waar cursisten een publieke recensie kunnen achterlaten, waarderen onze cursisten de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren met een dikke 9. Hiermee is onze opleiding verifieerbaar de hoogst gewaardeerde opleiding tot organizer van Nederland en België.



Evaluaties van cursisten van de OPOP: 9+


Ook in de schriftelijke, individuele evaluaties na afloop van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren geven onze cursisten de opleiding, trainers en trainingslocatie een 9+ gemiddeld. De citaten van oud-deelnemers, die je op deze pagina vindt, zijn letterlijk aan deze evaluaties ontleend.

Praktische informatie

Opleidingskosten en facturering


Deelname aan de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren kost € 1895,- inclusief lesmateriaal, lunches en bewijs van deelname (BTW vrijgesteld). 

Op het moment van inschrijving betaal je 5% (€94,75) aan. De factuur over de resterende 95% ontvang je 6 weken voor aanvang van de opleiding; deze factuur heeft een betalingstermijn van 30 dagen. Het is helaas niet mogelijk de opleidingskosten in extra termijnen te voldoen.

Aantal deelnemers, studielast en vrijstellingen


Voor een zo groot mogelijk leereffect bestaat elke trainingsgroep uit 8-16 cursisten

De studielast bedraagt in totaal 115 uur (contacturen, opdrachten en zelfstudie).

Er gelden geen vrijstellingen voor de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren.

Vereisten en niveau


Je kunt je voor de Opleiding tot Professional Organizer aanmelden als je 20 jaar of ouder bent, op MBO- of HBO-niveau kunt functioneren en een praktische, oplossingsgerichte en enthousiaste instelling hebt. De training wordt aangeboden op HBO-niveau.

Bewijs van deelname


Na afronding van de opleiding krijg je het bewijs van deelname aan Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren uitgereikt, mits je alle cursusdagen hebt bijgewoond en alle opdrachten naar behoren hebt uitgevoerd. 


Ziekte of overmacht


Door ernstige overmacht of ziekte gemiste cursusdagen mag je inhalen bij een volgende opleidingsgroep, mits dit organisatorisch haalbaar is voor De HuishoudCoach. We brengen hiervoor €75,00 (vrijgesteld van BTW) per inhaaldag in rekening.

CRKBO en NBPO


De HuishoudCoach is sinds 2010 als onderwijsinstelling geregistreerd door het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO).


De HuishoudCoach is sinds 2006 aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizer (NBPO), die onze Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren in 2010 heeft erkend.

Met deze opleiding voldoe je aan de voorwaarden om lid te worden van de NBPO. 



Wil je deze opleiding liever online volgen? Bekijk de Online Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren

Trainers van de Opleiding tot Organizer voor Particulieren (OPOP)

Els Jacobs

Hoofdtrainer van de opleiding is dr. Els Jacobs van De HuishoudCoach. Els verzorgt dag 2 en 4 van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren en traint je in effectieve organizingmethoden en -technieken.

Silvia Draaijer

Silvia Draaijer

Co-trainer van de opleiding is Silvia Draaijer van Silvia Draaijer Organizing. Silvia wijdt je met verve in het vakgebied van professional organizing in en vertelt je alles over het organizing traject van A tot Z.

Irene Lansdaal

Co-trainer van de opleiding is Irene Lansdaal van Solvitas. Irene leert je de onontbeerlijke kneepjes van oplossingsgericht, effectief samenwerken met je cliënten.

Irma Spaans

Co-trainer van de opleiding is Irma Spaans van Mijn huis op orde. Irma vertelt je hoe je ervoor zorgt dat jouw toekomstige klanten makkelijk de weg naar je vinden.

Stage lopen tijdens de Opleiding tot Organizer voor Particulieren

In de weken tussen de eerste en laatste opleidingsdag werk je aan twee opdrachten. De belangrijkste opdracht bestaat uit het begeleiden van een proefklant via een stage.


Tijdens deze stage, die in totaal 15 uur in beslag neemt (1 uur kennismaking, 6 uur organizing ten huize van de proefklant en 8 uur verslag schrijven), help je een proefklant met opruimen, administreren of  tijd- en huishoudmanagement. Zo kun je meteen al je nieuwe kennis en vaardigheden in de praktijk brengen!


Deze proefklant mag je zelf aandragen of kan je betrekken uit ons proefklantenbestand, waarin momenteel 500+ Nederlanders en Belgen zijn opgenomen.

Tijdens de opleiding werk je met de volgende literatuur


  • 'Handboek Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren' door Els Jacobs (2024, 280 pagina's).
  • 'Organiseer je leven' van Els Jacobs (Forte Uitgevers, 2022, 256 pagina's)
  • 'Handboek Ondernemen' van de Belastingdienst (2024).
  • Digitale map met alle documenten en formulieren, die voor professional organizers relevant zijn bij de beroepsuitoefening.

Waarom zou je jouw opleiding volgen bij De HuishoudCoach?

Best beoordeelde Opleiding tot Professional Organizer van Nederland en België

De HuishoudCoach is al meer dan 12,5 jaar de vertrouwde opleider in professional organizing. Onze cursisten waarderen onze Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren via de onafhankelijke site Springest met een 9,2 gemiddeld; daarmee is deze opleiding de best beoordeelde basisopleiding tot professional organizer van Nederland en België.

Daarnaast is de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OPOP) in tegenstelling tot de meeste opleidingen tot organizer in Nederland geen generalistische, maar specialistische opleiding. In de OPOP ligt de focus exclusief op de particuliere markt (waaronder de zorgmarkt). Dit heeft als voordeel dat je vanaf de allereerste minuut jouw tijd en energie in uitsluitend relevante doelgroepen, werkmethoden en een marketingaanpak steekt en direct de diepte ingaat.

Bevlogen docenten

Els Jacobs, Silvia Draaijer, Irene Lansdaal en Irma Spaans zijn vakinhoudelijk en didactisch uitstekend onderlegd en runnen alle vier al jarenlang een succesvol bedrijf. Ze stellen alles in het werk om jou zo goed mogelijk voor te bereiden op je nieuwe beroep én je onvergetelijke opleidingsdagen te bezorgen.

Toegankelijk, actueel lesmateriaal

Op de opleiding krijg je het uiterst complete handboek 'Professional Organizing' uitgereikt, dat een schat aan beproefde methoden, technieken, tips, trucs en checklists bevat, waarmee je jouw toekomstige klanten uitstekend vooruit kan helpen. In jouw eerste jaren als professional organizer is dit handboek een onmisbaar naslagwerk, waarop je steeds kan terugvallen als je een steun in de rug nodig hebt of je geheugen wil opfrissen.

En als bonus vind je in dit handboek ook alles wat je moet weten over het starten van een eigen bedrijf: van het kiezen van je bedrijfsnaam, bepalen van je tarief, voeren van je boekhouding, (laten) maken van je website en het doen van aangifte: alles staat erin!

Praktijkstage bij één of meer proefklanten

Tussen de opleidingsdagen door loop je stage bij één of meer proefklanten, waardoor je direct werkervaring in je nieuwe werkveld opdoet.

Deze proefklant(en) mag je in eigen kring werven of betrekken uit het proefklantenbestand van De HuishoudCoach, waarin 500+ mensen zijn geregistreerd. Afhankelijk van hun hulpvraag, help je hen bij het opruimen van hun huis, het organiseren van hun administratie en/of het opstellen van een 'ademende' agenda of weekplanning.

Persoonlijke begeleiding door Els Jacobs

Tot 1 jaar na afronding van de opleiding mag je Els altijd mailen en bellen met vragen over jouw eerste klanten, bedrijf, marketing, website, diensten en producten. Daarnaast houdt De HuishoudCoach ook contact met haar oud-cursisten via een besloten LinkedIn groep plus tweejaarlijkse inspiratiebijeenkomsten met interessante workshops en meet & greets. Zo heb je in de opstart- en groeifase van je bedrijf altijd een klankbord en voldoende sparringpartners.

Geregistreerd door het CRKBO en erkend door de NBPO

Sinds 2010 is De HuishoudCoach® als onderwijsinstelling geregistreerd door het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO). Dit betekent dat we onze opleidingen en 1-daagse trainingen BTW-vrij mogen aanbieden. Hierdoor bespaar je standaard 21% op je cursuskosten.

Daarnaast is De HuishoudCoach sinds 2006 aangesloten bij de NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers, die de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren als geldige vooropleiding voor (aspirant-)lidmaatschap van de NBPO erkent, zodat je na afronding van je opleiding lid kan worden van de NBPO. 

Net afgestudeerd in 2006, hoorde ik van het beroep Professional organizer. Uiteindelijk duurde het tot nog ruim 10 jaar voordat ik de knoop doorhakte: ik word Professional Organizer! Nog steeds ben ik ontzettend blij met de opleiding van de Huishoudcoach en daarmee investering in mezelf.


De stijl van Els en haar collega's sprak me erg aan en was voor mij doorslaggevend. Ze zijn enthousiast, modern, hebben humor en een no-nonsense aanpak. De combinatie van hun deskundigheid en praktijkervaring vormt de basis voor de opleiding en is daarmee erg leerzaam en direct praktisch toepasbaar.

De opdrachten binnen de opleiding geven een goed beeld van je mogelijke doelgroepen en zijn gericht op methodieken rondom ruimte-, tijd-, papier- en huishoudmanagement. Ontzettend compleet dus!


Hoewel iedereen zich Professional Organizer mag noemen, zou ik willen zeggen dat deze opleiding echt onmisbaar is. Zowel voor de uitoefening van je beroep, als voor het netwerk dat je hiermee opbouwt. Dus absoluut een aanrader voor iemand die met een gedegen basis aan de slag wil gaan!

Data van de Opleiding tot Organizer voor Particulieren

6

SEP

9:30

Herfst 2024 - Utrecht

Data: vrijdag 6 september, vrijdag 13 september,

vrijdag 25 oktober en vrijdag 1 november 2024 (9.30-16.30).

Locatie: Aristo Utrecht CS. 


De inschrijving voor deze groep is geopend.

12

APR

09.30

Zomer 2024 - Utrecht

Data: vrijdag 12 april, vrijdag 19 april, vrijdag 31 mei en vrijdag 7 juni 2024 (van 9.30-16.30 uur).

Locatie: Aristo Utrecht CS. 


Deze groep is VOL. Plaatsing op wachtlijst is mogelijk  

26

JAN

9:30

Voorjaar 2024 - Utrecht

Data: vrijdag 26 januari, vrijdag 2 februari, vrijdag 15 maart en vrijdag 22 maart 2024 (9.30-16.30 uur).

Locatie: Aristo Utrecht CS. 


Deze groep is VOL en reeds gestart.

6

OKT

09.30

Winter 2023 - Utrecht

Data: vrijdag 6 oktober, vrijdag 13 oktober, vrijdag 24 november en vrijdag 1 december 2023 (9.30-16.30 uur).

Locatie: Aristo Utrecht CS. 


Deze groep is VOL en reeds gestart.

  • Na jouw aanmelding en betaling van 5% (€94,75) van de opleidingskosten sturen we je per mail direct de bevestiging van jouw inschrijving plus bijbehorende factuur in PDF. Tegelijkertijd ontvang je een mail met daarin belangrijke inhoudelijke informatie over de opleiding, onze leveringsvoorwaarden en het programma van de opleiding.
  • Ongeveer 6 weken voor aanvang van de opleiding ontvang je per mail een betalingsverzoek over de overige 95% van de opleidingkosten, met het verzoek deze binnen 30 dagen via iDeal of KBC te voldoen.
  • Na ontvangst van jouw tweede en laatste betaling zenden we je per post de voorbereidende literatuur en per mail de eerste thuisopdracht en de routebeschrijving naar de trainingslocatie.
  • Op de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren zijn onze leveringsvoorwaarden bij opleidingen en trainingen van toepassing. Hierin kan je o.a. lezen hoe we omgaan met het inhalen van lesdagen, uitstel van deelname en annulering.

Ja, ik schrijf me in voor de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren