Welke eigenschappen heb je als professional organizer nodig?
Als professional organizer moet je allereerst natuurlijk over gedegen vakkennis en de juiste vaardigheden beschikken om je beroep goed uit te kunnen oefenen. Daarnaast zijn er ook bepaalde persoonlijke eigenschapen die jou als professional organizer vooruit kunnen helpen.
De 5 belangrijkste eigenschappen van een professional organizer
Welke eigenschappen heb je als professional organizer zeker nodig om je beroep met veel plezier te kunnen uitoefenen en anderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden naar meer rust, ruimte en overzicht?
1. Organisatietalent
Met stip op 1 staat natuurlijk organisatietalent. Wanneer jij hoofdzaken goed van bijzaken kan scheiden, en goed orde kan aanbrengen in situaties waar chaos de overhand heeft, dan voel jij je vast thuis in het beroep van organizer. Moet je dan georganiseerd geboren zijn? Nee hoor, dat is niet nodig. Binnen de beroepsgroep van professional organizer zijn twee typen mensen actief:
- mensen die van zichzelf heel georganiseerd en gestructureerd zijn
- mensen die van nature chaotisch zijn maar mettertijd hebben geleerd om georganiseerd en gestructureerd te leven.
Het ene type is niet per definitie meer geschikt als organizer dan het andere type, zo lang je maar met organisatietalent bent geboren of het in de loop der jaren hebt ontwikkeld.
2. Inlevingsvermogen
Een goede professional organizer beschikt over genoeg inlevingsvermogen en denkt vooral oplossingsgericht. Hij of zij luistert goed naar de klant, vraagt voldoende door, vat goed samen en geeft de juiste input voor positieve resultaten. Empathie is dus onontbeerlijk voor organizers.
3. Levenservaring
Is het bij veel beroepen vaak een voordeel om jong te zijn, voor professional organizers geldt dat juist een wat hogere leeftijd (35+) en/of veel levenservaring een pré zijn. Je krijgt namelijk met veel uiteenlopende situaties te maken en traint en coacht mensen, die vaak al het nodige hebben meegemaakt.
4. Zelfstartend vermogen
Als professional organizer word je in 99,5% van de gevallen zelfstandig ondernemer ofwel ZZP'er. Naast dat dit je veel vrijheid oplevert, geeft je dit mogelijk ook wat stress. Je hebt nl. niet langer een leidinggevende die je vertelt wat je moet doen en een werkgever die maandelijks een salaris op je bankrekening stort. Dat betekent dat je voortaan zelf aan zet bent wanneer het gaat om het maken van een website, kiezen van specialisatie, zoeken van klanten enzovoort, dus is het handig als je iemand bent die makkelijk in beweging komt en graag in de actiestand staat.
5. Geduld?
Voor organizingtrajecten geldt dat je als professional organizer vaak sneller wil gaan, dan jouw klanten of cliënten kunnen of willen. Voor jou is organiseren immers een fluitje van een cent, maar voor jouw doelgroep zijn veel inzichten, methodieken en tips helemaal nieuw. Dat betekent dat het handig is als geduld een goede eigenschap van je is. Maar wat nou als je van nature nogal ongeduldig bent? Ook dan kan je best organizer worden, maar dan zal je zwaarder op de afzonderlijke stappen van organizing methodieken moeten leunen om te voorkomen dat je teveel in te korte tijd van jouw klanten vraagt.
Meer weten?
Bezoek gratis onze live online informatiebijeenkomst 'Organizer worden', waarin we je alles vertellen over dit prachtig vak!