Bewaren of weggooien: het eeuwige dilemma en hoe je wel kan beslissen
5 min. leestijd

Bewaren of weggooien: het eeuwige dilemma en hoe je wel kan beslissen

Bewaren of weggooien? Dat is het dilemma waar je voor staat als je eens goed de bezem door je spullen, kleding en boeken wil halen. In theorie is het allemaal eenvoudig. Doe gewoon alles weg waar je niet meer blij van wordt. Maar in de praktijk blijkt dit vaak toch knap lastig te zijn. Daarom hebben we voor jou 7 suggesties verzameld waarmee je makkelijker tot een beslissing kan komen. En nee, je hebt er géén dobbelsteen voor nodig :-)…

Bewaren of weggooien: dilemma

Maar wat is een dilemma eigenlijk? Een dilemma is een situatie waarin je uit twee even aantrekkelijke of onaantrekkelijke alternatieven moet kiezen. Een situatie dus waarin de ene keuze net zoveel voordelen en nadelen lijkt te hebben als de andere keuze. En tja, wat is dan wijsheid?

Om te voorkomen dat je eindeloos blijft wikken en wegen, kan je een ‘opruimbeleid’ maken. Dat betekent eigenlijk niets meer en niets minder dan dat je een soort grondregels voor jezelf gaat opstellen. Grondregels, waaraan je je tijdens het opruimen kan vasthouden als je twijfelt. Voor het bedenken van deze grondregels kan je verschillende criteria of ‘sorteringsprincipes’ gebruiken.

We hebben 7 suggesties voor je op een rijtje gezet om je op weg te helpen. Hiervan is de laatste bij ons veruit favoriet! O ja, voordat ik het vergeet… Het is het handigst om deze grondregels te bedenken, vóórdat je daadwerkelijk gaat opruimen. Waarom? Omdat het makkelijker is om verstandig te zijn als je niet al in die ene kast bent gedoken, waarin stapels blouses liggen die allemaal hun eigen geschiedenis hebben.

1. Aantal

De simpelste manier om paal en perk te stellen aan de hoeveelheid spullen in huis, is van tevoren op te schrijven hoeveel je van wat mag bewaren van jezelf. Ga je bijvoorbeeld jouw kledingkast opruimen, noteer dan vooraf hoeveel broeken, T-shirts, blouses, jurken, rokken, overhemden, enzovoort je maximaal wil houden. Haal daarna alle kleding per categorie uit de kast en maak een selectie, net zo lang tot je dit ideale aantal hebt bereikt.

Weet je nu al dat dit je veel moeite gaat kosten, geef jezelf dan eventueel ook 3 bonuspunten. Die kan je inzetten bij hevige twijfel door bij 3 categorieën 1 extra kledingstuk bovenop het gekozen aantal te bewaren. Het is een beetje smokkelen natuurlijk, maar jij bent baas in eigen huis :-)…

2. Kleur

Heb je een goed idee welke kleuren jou wel en niet staan? Dan kan je er ook voor kiezen een lijstje van favoriete kleuren en ongeliefde kleuren te maken. Heb je bij aantal gekozen voor een maximum van 5 broeken en heb je moeite om uit een stapel van 6 de juiste 5 te kiezen, dan kan dit kleurcriterium je misschien over de drempel helpen om toch bijvoorbeeld die oranje of blauwe broek weg te doen.

3. Maat

Ik weet het, ik weet het… we raken nu een teer punt. Uit Brits onderzoek is gebleken dat 1/4 van de vrouwen kleding bewaart die (veel) te klein is, vooral topjes en jeans, omdat ze hopen dat ze er ooit weer in zullen passen. Of omdat ze het zonde vinden om duur gekochte kledingstukken weg te doen. Maar in de praktijk draag je natuurlijk alleen kleding die goed past!

Kortom, weersta de verleiding om vast te houden aan kledingstukken die 2 of 3 maten te klein zijn, omdat je je hebt voorgenomen om nu écht op dieet te gaan. Want hoe snel denk je af te vallen? En hoe lang zal je het resultaat vasthouden? Leg jezelf geen molensteen om de nek. Maak een lijstje van je huidige maten (eventueel per merk, omdat de maatvoering nogal eens kan verschillen) en neem afscheid van kledingstukken, waar je niet inpast. Daarmee bevrijd je jezelf van het schuldgevoel dat kleinere kledingstukken oproepen. En mocht je er inderdaad in slagen om over een tijd wat slanker door het leven te gaan, dan kan je jezelf altijd nog op een leuke nieuwe of tweedehands outfit trakteren.

Overigens kan je het criterium ‘maat’ ook op andere zaken toepassen, zoals schoenen, hoeden, petten, handschoenen enzovoort. Maak anderen er blij mee en zo indirect jezelf! En te grote kledingstukken? Die mogen ook gaan natuurlijk, in dat geval is kiezen tussen bewaren of weggooien een makkie ;-)..

4. Staat

Ruim twintig jaar geleden werkte ik als vrijwilliger bij een lokale kledingbeurs. We namen kleding in van buurtgenoten, waaraan ze zelf een prijskaartje mochten hangen. Het weekend erop hielden we dan een goed bezochte tweedehands kledingbeurs, waar iedereen voor weinig geld leuke kleding kon aanschaffen. Na afloop werden de opbrengsten van de verkoop door de inbrengers van kledingstukken opgehaald. Een geweldig initiatief, want zo kon iedereen uit de buurt op een makkelijke manier van kleding ruilen.

Bij het innemen van de kleding werden tot mijn verrassing strenge eisen aan de staat gehanteerd. Elk kledingstuk moest heel, schoon en modern zijn. Nou valt over dat laatste natuurlijk te twisten, maar op de criteria ‘heel’ en ‘schoon’ werd door de voorzitster bijzonder streng toegezien.

Ik heb ervan geleerd dat je goed voor jezelf moet en mag zorgen. Gun jezelf daarom ook hele, schone en liefst ook ‘up-to-date’ kleding. ‘Up-to-date’ in de zin dat je je er gelukkig in voelt en past bij jouw stijl, of deze nu supertrendy, jaren ’90 of vintage is! Dit criterium van heel, schoon en ‘up-to-date’ kan je trouwens tevens gebruiken voor spullen als serviesgoed, bestek, klokken, computers, enzovoort.

5. Percentage

Dit sorteringsprincipe is handig als je bijvoorbeeld over enorme hoeveelheden boeken, kantoorartikelen, bakjes, schoenen, handdoeken, make-up artikelen, bekers enzovoort beschikt.

Leg of zet daarvoor steeds 10 items op een rijtje. Heb je voor 10% weggooien gekozen? Haal er dan 1 tussenuit die je wel kan missen en stop die in een doos voor de kringloopwinkel. Zet de resterende 9 terug en pak er dan weer 10 waarvan je er eentje weghaalt enzovoort. Kies je voor 20% of zelfs 30%? Haal er dan steeds 2 of 3 tussenuit.

Het leuke is dat je bij deze manier van opruimen niet de hele kast in een keer hoeft te doen. En dat je de opschoonactie na een paar maanden natuurlijk kan herhalen :-). Zo dunt je voorraad schoenen, boeken of bekers snel uit, zonder dat het je al te veel moeite kost.

6. Formaat

Ben je klein behuisd of heb je de neiging al snel teveel te bewaren, dan kan het sorteringsprincipe ‘formaat’ je behulpzaam zijn. Stel voordat je aan het opruimen slaat voor jezelf vast hoeveel ruimte een bepaalde categorie spullen letterlijk mag innemen. Druk dit maximum formaat uit in bijvoorbeeld:

  • planken
  • lades
  • tijdschrift-cassettes
  • bakken
  • kledinghangers
  • (verhuis)dozen
  • haakjes
  • enzovoort

Zo kun je bijvoorbeeld voor memorabilia – spullen die je graag bewaart omdat ze je herinneren aan een belangrijke persoon of gebeurtenis – een maximum van 1 verhuisdoos per gezinslid stellen. Of voor T-shirts met korte en lange mouwen 1 plank en voor hangende kleding 25 kledinghangers.

7. De gouden standaard

bewaren of weggooien als dilemma

We hebben je hierboven 6 sorteringsprincipes aan de hand gedaan, die je goed kan gebruiken om te bepalen of je iets wil bewaren of weggooien. Maar veruit ons favoriete criterium is ‘de gouden standaard’, waarop organizer Lineke den Uyl me ooit attendeerde. Hierbij gebruik je een ander voorwerp, dat jou ooit na aan het hart lag maar waarvan je op een goed moment toch afscheid hebt genomen, als ijkpunt.

Stel je hebt ooit kookboek X gehad waaruit je met veel plezier kookte, maar dat je uiteindelijk na veel vijven en zessen toch hebt weggedaan. Bijvoorbeeld omdat de recepten niet meer pasten bij je huidige dieet, je smaak is veranderd, je gezinssamenstelling is gewijzigd of je inmiddels andere kookboeken hebt aangeschaft met aantrekkelijkere foto’s en gerechten. Je kan jezelf bij het opschonen van je boekenkast dan bij elk kookboek de vraag stellen: ‘Vind ik dit kookboek waardevoller of minder waardevol dan kookboek X?’

Je verheft kookboek X daarmee tot de ondergrens van de gouden standaard en hoeft niet langer bij elke kookboek allerlei voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Is een kookboek waardevoller, leuker, interessanter, lekkerder of uitdagender dan kookboek X? Dan mag het blijven. In alle andere gevallen kan je het kookboek gerust loslaten…

Zo lees ik graag thrillers, waarbij ‘De Delta Deceptie’ van Dan Brown, één van mijn favorieten is, die ik zelfs voor een tweede keer heb gelezen. Bij nieuwe thrillers gebruik ik De Delta Deceptie als gouden standaard. Is een thriller evengoed of beter, dan verdient hij een plekje in mijn boekenkast. En alle andere thrillers waaraan ik wel plezier beleefde maar die niet voldoen aan deze gouden standaard? Die verhuizen naar een mini-bieb in de buurt.

Meer weten over bewaren of weggooien?

Download ons gratis e-book ‘Ja maar… ik kan niets wegdoen’.

Of lees Het No Nonsense Opruimboek, waarmee je orde op zaken kan stellen in je spullen, administratie, agenda en huishouden.

Over de schrijver
Professional organizer Els Jacobs van De HuishoudCoach is schrijver van boeken over opruimen, administreren, plannen en huishouden, waaronder de bestseller 'Organiseer je leven'. Daarnaast leidt ze al ruim 15 jaar nieuwe organizers op via de Opleiding Professional Organizer voor Particulieren en de Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt (zowel op locatie als online). En natuurlijk coacht ze ook zelf anderen nog steeds naar opgeruimder leven en effectiever werken.

Nooit meer de beste tips missen?

Abonneer je gratis op De HuishoudCoach Nieuwsbrief, die 10 x per jaar bij 20.000+ mensen in de inbox valt. 

Dan ontvang ook jij voortaan vanzelf onze nieuwste tips, boekrecensies, Mail & Win acties en meer.

Meer lezen?

Op onze site vind je 200+ artikelen over opruimen, administreren, plannen en poetsen