Welke specialisaties kan je als professional organizer kiezen?

Nadat je als professional organizer een opleiding tot professional organizer hebt gevolgd, kan je kiezen voor één of meer specialisaties. Het leuke daarbij is dat - ook al bestaat het beroep professional organizer al meer dan 25 jaar in Nederland - professional organizing een relatief onontgonnen terrein is in Nederland en België. Dat betekent dat je als startende organizer veel kansen hebt om dé expert te worden op jouw unieke specialisatie. Als professional organizer kan je je specialiseren op;

Doelgroep

Je kan jouw organizing diensten richten op een bepaalde groep mensen, die een bepaald kenmerk gemeen hebben, bijv. mensen met ADHD, autisme, NAH (Niet Aangeboren Hersenletsel), mensen met een zicht of gehoorbeperking, jonge gezinnen, senioren of alleenstaande ouders

Dienst of product

Als opruimcoach kan je er ook voor kiezen om je te specialiseren in een bepaalde organizing dienst of product, bijv. het ordenen van administraties, het opruimen en herinrichten van leefruimten of het produceren van slimme agenda's of kalenders.

Afleverkanaal

Een derde mogelijkheid om je te specialiseren is door een specifiek afleverkanaal' te kiezen en bijvoorbeeld jouw diensten alleen online aan te bieden (bijv. via Zoom of Instagram) of juist alleen live op locatie, zoals vaak het geval is bij 'hands on organizing', trainingen en workshops

Filosofie

Tot slot kan je je als organizer ook specialiseren door uitsluitend te werken volgens een bepaalde filosofie of methodiek. zoals Getting Things Done, PEP, LEAN of de KonMari aanpak van Marie Kondo.

Voordelen van specialiseren

Natuurlijk hoef je niet direct bij je start als professional organizer een keuze te maken. Maar nadat je eerst een tijd brede werkervaring op de particuliere of zakelijke markt hebt opgedaan, is het wel slim om voor een specialisatie te kiezen. Specialiseren heeft nl. veel voordelen, want je:

  • hoeft niet meer alles bij te houden op jouw vakgebied, maar kan je beperken tot jouw specifieke doelgroep, invalshoek of aanbod; dat scheelt veel tijd en energie en zo word je in rap tempo dé expert van Nederland in jouw specialisatie
  • je begrijpt steeds beter hoe je jouw klanten of cliënten écht goed kan helpen
  • kan een hoger uurtarief vragen omdat je jouw klanten op een veel effectievere en efficiëntere manier naar hun einddoel begeleidt
  • kan al je inspanningen op marketinggebied focussen op 1 ding, waarmee je slagkracht veel groter wordt
  • krijgt makkelijker doorverwijzingen, omdat je geen manusje van alles meer bent, maar een specialist met een duidelijke doelgroep, filosofie of aanpak

Kortom, je specialiseren als opruimcoach, zakelijk organizer of organizer voor particulieren is zeker het overwegen waard. Maar neem in het begin van je loopbaan als professional organizer of opruimcoach eerst zoveel mogelijk verschillende opdrachten aan. De ervaring leert nl. dat bij veel starters hun hart voor bijv. een heel andere doelgroep gaat kloppen dan ze aanvankelijk hadden gedacht.