inspirerende workshops geven

Waarom zou je als organizer workshops of trainingen geven?

Tijdens de trainingsdagen van de Opleiding tot Professional Organizer voor Particulieren (OOPOP) en Opleiding tot Organizer voor de Zakelijke Markt (OOZM) zeggen onze cursisten vaak dat zij zich na de opleiding exclusief op 1-op-1 coaching gaan richten. Heel jammer, want het geven van workshops of trainingen aan klanten heeft zoveel voordelen!

Voordelen van workshops of trainingen geven

Wanneer je als organizer workshops of trainingen geeft, ondervinden zowel jouw klanten als jijzelf daar op verschillende vlakken voordeel van.

Voor jouw doelgroep(en) maakt het volgen van een workshop of training het mogelijk om:

  • op een ontspannen manier in contact te komen met anderen, die met dezelfde problemen en vragen worstelen
  • jou in een veilige groepssetting te leren kennen en waarderen, wat de weg vrijmaakt om je daarna in te huren voor bijvoorbeeld een 1-op-1 traject.
  • tegen relatief lage kosten toegang te krijgen tot jouw kennis en vaardigheden

Voor jouzelf als organizer biedt het geven van workshops of trainingen ook allerlei voordelen. Zo kan je via workshops:

  • in kortere tijd meerdere klanten vooruit helpen bij het oplossen van hun problemen
  • jouw inzichten in een compacte, vast product gieten dat je steeds opnieuw kan aanbieden, waarmee je veel kostbare tijd en energie bespaart
  • ontdekken waaraan jouw doelgroep nog meer behoefte heeft, wat je als ondernemer helpt om nieuwe zinvolle producten en diensten te ontwikkelen 
  • jouw inkomsten per uur (en derhalve je omzet) flink omhoog schroeven, terwijl het voor je klanten juist relatief goedkoop wordt om door jou vooruit geholpen te worden (een rekenvoorbeeld vind je hieronder). 

Prijs van een workshop of training 

Maar wat kost een workshop of training deelnemers eigenlijk en wat levert het jou op? Dat hangt af van de markt waarop jij jouw workshop of training aanbiedt.

Op de particuliere markt kan je ongeveer €125-€150 per persoon vragen voor een workshop, die een hele dag duurt. Op de zakelijke markt liggen deze tarieven een stuk hoger en variëren de prijzen van (open inschrijving) workshops of trainingen voor werknemers, leidinggevenden of ondernemers van €400-€700 per persoon. Maar voor beide markten geldt dat klanten bij het volgen van een training een stuk goedkoper uit zijn dan wanneer ze jou individueel inhuren.

Twee rekenvoorbeelden

Laten we ter illustratie twee rekenvoorbeelden geven. N.B. alle bedragen zijn exclusief BTW en onkosten als reistijd, benzinekosten, voorbereidingskosten, kamerhuur of zaalhuur, omdat deze per situatie kunnen verschillen en de uitkomsten niet drastisch beïnvloeden:

        Stel, je bent organizer op de particuliere markt en hanteert een uurtarief van €50. Een individuele klant huurt jou 3 uur in. Dit kost hem of haar €150 en levert jou €150 aan netto omzet op. Maar kiest deze zelfde klant voor deelname aan aan jouw workshop die van 10-17 uur duurt en €125 kost, dan betaalt deze klant nog maar €20,83 per uur voor toegang tot jouw expertise (en dan tellen we de lunchpauze, waarin je waarschijnlijk ook veel tips en adviezen deelt, nog niet eens mee, anders zou de uurprijs zakken naar €17,86). Heb jij als organizer in deze workshop 8 deelnemers zitten, dan zet je opeens geen €50 maar €142,86 netto per uur om (uitgaand van 7 werkuren). En dit bedrag schiet bij elke extra deelnemer die zich inschrijft natuurlijk verder omhoog. 

        Stel, je bent organizer op de zakelijke markt en hanteert een uurtarief van €90 en een klant huurt jou 3 uur in. Dit kost hem of haar in totaal €270 (wat gelijkstaat aan jouw netto omzet). Schrijft deze zelfde klant zich in voor een training van 10-17 uur, die €400 kost, dan betaalt deze klant nog maar €66,67 per uur om door jou vooruit geholpen te worden. Nemen er 8 mensen deel aan deze open inschrijving training, dan zet jij netto €3.200 om, wat neerkomt op €457,14 per uur (of €533,33 als je jouw pauze niet meerekent als werkuur). Dat is maar liefst een factor 5,08-5,9 keer zoveel als wanneer je 1-op-1 met zakelijke klanten werkt.

Kortom, workshops en trainingen bieden een win-win situatie voor jou én jouw klanten, en je zou dus hen en jezelf tekort doen als je je beperkt tot 1-op-1 coaching.

Workshop of training leren geven

Wil jij ook leren hoe je als zzp'er zelf een uitstekende workshop of training opzet, waarvoor jouw doelgroep zich maar al te graag inschrijft? En die jij met plezier keer op keer kan aanbieden?

Volg onze training 'Inspirerende workshops geven'. Hierin leer je in 1 dag hoe je het juiste thema voor jouw training kiest, hoe je jouw kennis effectief overdraagt en hoe je leuke, nuttige oefeningen maakt, waarvan jouw deelnemers écht iets opsteken.