Wat doet een zakelijk professional organizer?

Naast professional organizers op de particuliere markt, kennen we in Nederland en België ook zogenaamde zakelijk professional organizers. In dit blog vertellen we je waar zakelijk organizers werkzaam zijn, wie ze begeleiden en op welke manier, waarom bedrijven hen inzetten, wat de grootste misvattingen over zakelijk professional organizing zijn en hoe je zakelijk organizer kan worden.

Waar is een zakelijk organizer werkzaam?

Als zakelijk organizer werk je op opdrachtbasis en kan je in principe bij elk type bedrijf of instelling werkzaam zijn, van eenmansbedrijven tot internationale concerns. Je kunt hierbij denken aan organisaties als:

  • Lagere scholen, middelbare scholen, MBO's, HBO's en universiteiten
  • Gezondheidszorg
  • Overheidsinstellingen
  • Industrie
  • Bankwezen
  • Horeca
  • Culturele instellingen
  • Maatschappelijke organisaties
  • Enzovoort

Wie begeleid je als zakelijk organizer?

Binnen genoemde bedrijven, instellingen of organisaties, kan je als zakelijk organizer iedereen begeleiden, die op de werkvloer werkzaam is. Denk daarbij aan:

  • Medewerkers van bijv. HR, sales, marketing, productie, scholing, enz.
  • Managers of leidinggevenden
  • Office managers
  • Secretaresses
  • Enzovoort

Wat doet een zakelijk organizer?

Een zakelijk organizer kan medewerkers, leidinggevenden en ondernemers ondersteunen bij onder andere:

  • effectief e-mailen: opschonen van de inbox, opzetten van een goede e-mailmappenstructuur, schrijven van goede, uitgaande mails, snel afhandelen van inkomende mails, opstellen van e-mail protocollen, enz.
  • proactief plannen: maken van een goede agenda-blauwdruk, proactief inplannen van geprioriteerde taken, doeltreffend gebruik van een actielijst, etc. 
  • doeltreffend documenten beheren: archiveren van papieren en digitale files
  • organiseren van werkplekken: opruimen en herinrichten van individuele werkplekken, gezamenlijke kantoorruimtes, ontvangstruimtes en magazijnen.

Wat is het doel van zakelijk organizers?

Met de inzet van een zakelijk organizer kunnen opdrachtgevers meerdere doelen nastreven:

  • effectiviteit vergroten van medewerkers en leidinggevenden
  • werkdruk verlagen om ziekteverzuim door bijv. burn-out terug te dringen
  • werkplezier vergroten op de werkvloer
  • balans werk-privé herstellen
  • kosten besparen door efficiëntere werkprocessen 

Hoe werkt een zakelijk professional organizer?

Om deze doelstellingen te bereiken kan je als zakelijk organizer:

  • 1-op-1 coaching geven, bijv. aan individuele medewerkers, leidinggevenden of kleine teams
  • trainingen verzorgen, zowel in company als via open inschrijving, en/of
  • adviezen uitbrengen over bijvoorbeeld het opstellen van e-mail protocollen, het inrichten van kantoren of het reorganiseren van magazijnen.

Uiteraard is het ook mogelijk om 1-op-1 coaching met het geven van trainingen te combineren, bijvoorbeeld door een team eerst een dagdeel te trainen in effectief e-mailen en daarna de medewerkers van dit team individueel te begeleiden bij het opschonen van hun eigen mailbox.

Wat zijn de grootste misvattingen over zakelijk organizers?

Misvatting 1. Als zakelijk organizer moet je een digitaal wonder zijn en alles weten van hardware, de laatste software-updates, gedeelde schijven en sneltoetsen. Gelukkig is dat niet het geval, omdat we ons als zakelijk organizer vooral bezighouden met het opzetten van een eenvoudig maar waterdicht systeem, waarmee mensen hun e-mails, documenten, taken en acties snel en effectief kunnen afhandelen. Eventuele computerproblemen leggen we daarbij graag voor aan de ICT-afdeling van het bedrijf dat ons inhuurt   .

Misvatting 2. Als zakelijk organizer werk je alleen bij MKB-bedrijven. Ook dit klopt niet; zakelijk professional organizers zijn inderdaad vaak werkzaam voor bijvoorbeeld eenmansbedrijven of familiebedrijven, maar zijn ook heel actief bij bedrijven met duizenden werknemers, zoals banken, overheids- en onderwijsinstellingen. Daarbinnen begeleid je dan wel weer vaak individuele medewerkers of kleine teams, die graag efficiënter en effectiever willen leren werken.

Misvatting 3. Als zakelijk organizer moet je sowieso trainingen geven. Gelukkig is dit niet het geval. Vind je voor groepen staan lastig, dan kan je je als zakelijk organizer specialiseren in 1-op-1 coaching en uitsluitend individuele werkplekbegeleiding bieden. En mocht je na verloop van tijd toch de sprong willen wagen naar het geven van een workshop of training, dan kan je altijd een training 'Inspirerende workshops geven' volgen. Hierin leer je in 1 dag hoe je uitstekende trainingen kan ontwikkelen en geven. 

Zelf zakelijk organizer worden?

De KantoorCoach / De HuishoudCoach biedt in samenwerking met Efficienz twee opleidingen tot zakelijk organizer aan: 

Hierin leer je hoe je werknemers, werkgevers en ondernemers naar een georganiseerde inbox, agenda, computer en werkplek begeleidt, zodat ze eindelijk weer aan hun vakinhoudelijke taken toekomen. 

Opleidingsagenda van De HuishoudCoach

In onze agenda vind je een overzicht van alle opleidingen en 1-daagse trainingen die komende tijd door De HuishoudCoach en De KantoorCoach verzorgd worden. 

Informatiebijeenkomst 'Organizer worden'

Ben je benieuwd of het beroep van zakelijk organizer (of organizer op de particuliere of zorgmarkt) misschien ook iets voor jou is? Neem dan gratis deel aan het webinar 'Organizer worden', dat we binnenkort organiseren. Hierin vertellen we je alles over dit mooie vak en beantwoorden we natuurlijk live alle vragen.